Materiały do zajęć | Bohateron

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.

Akceptuję

Wysłano 1238 kartek za kwotę 30640 zł.

Materiały do zajęć

Nauczycielu,

otrzymujesz pakiet edukacyjny, z pomocą którego przeprowadzisz akcję BohaterON w Twojej Szkole 2021. Projekt może zostać zrealizowany na zajęciach historii, w ramach godziny wychowawczej bądź pozalekcyjnych spotkań z uczniami.

Mamy nadzieję, że przygotowane przez nas materiały i scenariusze zajęć będą stanowił ciekawe urozmaicenie lekcji.

Przedszkole i edukacja wczesnoszkolna

NIEBAJKA O POWSTANIU WARSZAWSKIM

Rok w rok, o tej samej porze, do Dziadka Władka przychodzi listonosz z pewną bardzo ważną przesyłką. Co to za paczka? Czemu Dziadek Władek tak jej wypatruje i jakie wspomnienia przywołuje jej zawartość? Czego z tej opowieści nauczy się Zosia i co na to Kot? O tym dowiecie się wysłuchując nieoczywistej bajki – Niebajki o Powstaniu Warszawskim.

Przedstawienie dla najmłodszych oparte na relacji dziadek – wnuczka, w prosty sposób wyjaśni dzieciom czym jest bohaterstwo, czyn patriotyczny i co zrobić, by móc się nazwać patriotą. Pokaże, co dla Powstańców Warszawskich znaczy pamięć o historii oraz jak ważna jest dla nich korespondencja z dzisiejszymi, młodymi patriotami.

SCENARIUSZ 1 SCENARIUSZ 2

O TWÓRCACH:

Pracownia za Piecem – Ryszard i Milena Muzyczukowie od 2008 roku tworzą pacynki a od 5 lat, z sukcesem wystawiają przedstawienia dla dzieci. To pasjonaci rękodzieła, łączący zamiłowanie do sztuki i działań twórczych z edukacją poprzez zabawę.  Pracownia za Piecem jest miejscem nieopanowanej wyobraźni – jej ujście można zobaczyć w przygotowanych przez jej twórców sztukach teatralnych, wystawianych w szkołach, przedszkolach, placówkach opiekuńczych lub kulturalnych oraz na kanale na YouTube –  EDUSIE.

Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra”

Szkoła podstawowa

„MAŁY” ROZNOSICIEL NADZIEI | KLASY 4-6

Poznajcie historię Pana Stanisława. Przenieście się wraz z nim do wojennej, powstańczej Warszawy i bądźcie świadkami pięknej przyjaźni małego chłopca i dzielnej łączniczki. Posłuchajcie o tym, że nawet w najtrudniejszych chwilach pojawiał się promyk nadziei i poczujcie, że warto było narażać życie, aby przenieść listy, które dawały nadzieję i dostarczały radości w świecie opanowanym przez zło. Przekonajcie się, jak szybko trzeba było dorosnąć, i że w wojnie nie ma w pełni szczęśliwych zakończeń.

 

Słuchowisko wprowadzi uczniów w powstańczy klimat, odpowie na pytanie, jaką rolę w powstaniu pełnił tytułowy „roznosiciel nadziei”; pomoże uczniom zrozumieć, czym wówczas kierowała się młodzież i w jakich warunkach musiała się odnaleźć, by przetrwać. Pokaże relacje międzyludzkie, solidarność i współpracę w czasie, gdy na szali stawiono własną rodzinę kontra miłość do Warszawy, do Polski.

SCENARIUSZ LEKCJI

O TWÓRCACH

Słuchowisko autorstwa: Magdaleny Górskiej (scenariusz) i Wojciecha Urbańskiego (reżyseria). W rolach głównych usłyszymy m.in.: Kosmę Pressa, Magdalenę Różczkę, Piotra Głowackiego, Michała Czerneckiego, Wandę Marzec, Janusza Nowickiego, Annę Seniuk, Wiktorię Gąsiewską, Mateusza Pawłowskiego oraz innych wspaniałych polskich aktorów.

CO ZA HISTORIA | KLASY 7-8

Powstanie Warszawskie to symbol waleczności i męstwa nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ale dla nas Polaków. 77 lat temu nasi przodkowie stanęli do nierównej walki ze znienawidzonym wrogiem pragnąc wolności, wolnej Polski. To też jedno z najtragiczniejszych wydarzeń w polskiej historii. Dlaczego doszło do wybuchu powstania? Jak ono przebiegało? Co zrobili nasi sojusznicy? I jaką cenę zapłaciła Warszawa? Na te pytania postaram się Wam odpowiedzieć w najnowszym odcinku programu CO ZA HISTORIA.

SCENARIUSZ LEKCJI

O TWÓRCACH

Co za historia to kanał na YouTube, na którym znajdziecie krótkie lekcje historii i omówione gotowe tematy do szkoły dla wszystkich poziomów edukacji. Autorem programu jest nauczyciel historii z ponad dziesięcioletnim stażem – Arkadiusz Pater, który udowadnia, że ten przedmiot jest czadowy i nie trzeba się go bać.

Dofinansowano ze środków Fundacji PGNiG i Fundacji PKO BANKU POLSKIEGO

Szkoły ponadpodstawowe

GŁÓD, BRUD I WESELA – ŻYCIE CODZIENNE PODCZAS POWSTANIA WARSZAWSKIEGO

Czy powstańcy walczyli dniem i nocą bez przerwy? Oczywiście nie, oprócz prowadzenia swoich działań podziemnych, wiedli tzw. życie codzienne. Inne, niż w naszym rozumieniu, ale nie pozbawione prozy życia, którą znamy. W specjalnym odcinku Historii bez cenzury dowiecie się, jak wyglądało funkcjonowanie powstańców pomijając perspektywę walk. Co jedli, gdzie spali, jak dbali o higienę? Jak wyglądały śluby i wesela w tamtych czasach? Czemu tylu powstańców lubiło tańczyć i śpiewać, czy wypadało to robić? Było trochę przestrzeni na normalność, ale czy to im wystarczało? Wszak każdy z nich miał swoje marzenia, pragnienia, słabości, wątpliwości. Posłuchajcie lekcji historii o zwykłym życiu w niezwykłym czasie…

SCENARIUSZ LEKCJI

O TWÓRCACH

Historia bez cenzury to popularny kanał na YouTubie oraz profil na Facebooku prowadzone przez Wojciecha Drewniaka. Oba cieszą się dużą popularnością, a sam twórca i prowadzący stara się przybliżać w ciekawy sposób najważniejsze wydarzenia z historii. Programy Historii bez cenzury mają popularyzatorski charakter, nierzadko budzą kontrowersję i wywołują dyskusję wśród odbiorców.

Dofinansowano ze środków Fundacji PGNiG i Fundacji PKO BANKU POLSKIEGO

AUTORZY SCENARIUSZY

Piotr Dobrosz – dyrektor polskiego oddziału American Councils for International Education, trener umiejętności międzykulturowych, absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego (kierunek: Europeistyka, specjalizacja: media i komunikowanie społeczne w UE). Od blisko 15 lat współpracuje z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Polskim Komitetem ds. UNESCO przy realizacji międzynarodowych projektów edukacyjnych, głównie w roli koordynatora, trenera i facylitatora. Prowadził liczne szkolenia związane z przygotowaniem międzykulturowym, edukacją obywatelską i aktywną partycypacją, gender mainstreaming. Współpracował z Towarzystwem im. Edyty Stein w zakresie programu edukacyjnego „Obojętność boli” opartego na biografiach Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata. Jest facylitatorem open space. Prowadził szkolenia dla Żydowskiego Instytutu Historycznego, Uniwersytetu Wrocławskiego, Partners Polska, Ministerstwa Edukacji i Sportu Azerbejdżanu oraz Ministerstwa Edukacji Republiki Czeskiej. Dwukrotnie reprezentował młodzież polską na Światowym Forum Młodzieży UNESCO w Paryżu w 2005 i 2007 roku. Obecnie koordynuje działalność Programu Future Leaders Exchange Program w Polsce.

dr Krzysztof Nowak –  doktor nauk humanistycznych w zakresie historii, ukończył studia podyplomowe z wiedzy o społeczeństwie i świecie współczesnym; wieloletni nauczyciel gimnazjalny i licealny oraz akademicki; związany z Fundacją na Rzecz Studiów Europejskich od 2015 r.; w pracy naukowej zajmuje się historią kultury i mentalności oraz tworzeniem struktur władzy, społecznych i religijnych; koordynator projektów i moderator, zajmuje się zagadnieniami partycypacji, funkcjonowaniem organizacji pozarządowych, wielokulturowością; twórca i realizator polsko-ukraińskich i polsko-holenderskich wymian partnerskich i projektów historycznych; autor licznych scenariuszy i autorskich  programów nauczania historii i WOSu; od 5 latach współtworzy  działania edukacyjne w największym projekcie historycznym w Polsce BohaterON-włącz historię! Od 2016 r. zajmuje się konsultacjami społecznymi, rozwiązywaniem konfliktów, współpracą pomiędzy organizacjami pozarządowymi i władzami miejskimi. Współautor m.in.: Strategii współpracy organizacji pozarządowych z Miastem w latach 2018-2022, raportu dot. reformy wrocławskich osiedli, Narzędziownika partycypacji; konsultant Strategii dialogu międzykulturowego dla Wrocławia.

Współorganizator:

Patronat honorowy:

Partner merytoryczny:

Partnerzy:

Partnerzy Strategiczni

Partnerzy