Aleksandra Głogowska | Bohateron
VA
-
A
+
A A

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.

Akceptuję
VA
-
A
+
A A

Aleksandra Głogowska

Aleksandra Głogowska

Nominacja za reżyserię słuchowiska ,,Pora gniewu”, które powstało na podstawie jedynego i niedokończonego dramatu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego znalezionego przez nią po 80 latach w zbiorach rękopisów Biblioteki Narodowej. Premiera odbyła się 1 sierpnia 2021 roku, czyli dokładnie w 77.  rocznicę Powstania Warszawskiego

 

­­­Aleksandra Głogowska to reżyserka wielu słuchowisk radiowych, dyrektor literacka w Radiu dla Ciebie. W 2021 roku, nota bene ogłoszonym rokiem Baczyńskiego, dokonała niezwykłego odkrycia nieznanego dotąd dramatu napisanego przez 21-letniego Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w zbiorach rękopisów Biblioteki Narodowej, gdzie utwór przeleżał 80 lat. Odnalezienie nieznanego rękopisu Baczyńskiego odbiło się szerokim echem w mediach oraz środowiskach literackich i teatralnych.

 

Aleksandra Głogowska podjęła się żmudnego zadania odczytania i przepisania niedokończonego rękopisu Kamila Krzysztofa Baczyńskiego, a następnie adaptacji tekstu do formy słuchowiska radiowego.

 

Niezatytułowany przez Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „utwór dramatyczny” powstawał od 1942 roku i jest dziełem wciąż mało rozpoznanym, lecz w dorobku poety istotnym ze względu na podjęcie nowej formy, a także moralne credo artysty, które można wyczytać z kart rękopisu. Rękopis składa się z niespełna 22 jednostronnie zapisanych kart. Utwór nie jest dokończony i posiada formę otwartą. Tekst zawiera liczne skreślenia i korekty, które dają wgląd w proces twórczy.

 

Aleksandra Głogowska przygotowała jego wierną adaptację i nadała mu tytuł „Pora gniewu”. Słuchowisko zostało zrealizowane w jej reżyserii i koncepcji artystycznej w Radiu dla Ciebie, a wystąpili w nim wybitni aktorzy, m.in. Danuta Stenka i Piotr Fronczewski.

 

 Pisząc ten dramat Baczyński inspirował się dziełami Cypriana Kamila Norwida. W niedokończonym utworze poeta nawiązuje do wielkiej tradycji polskiego dramatu: w centrum rozgrywanych wydarzeń znajduje się bowiem dobrze znany z tradycji romantycznej moment przemiany bohatera. Głównymi postaciami są Jan i Piotr – odmiennie patrzący na kwestię udziału w wydarzeniach historycznych. Pierwszy z nich, poeta, z rezerwą odnosi się do formułowanej przez drugiego uwznioślenia czynu i siły. Na pogłoski o zbliżającej się wojnie reaguje niechętnie, ironicznie kwitując militarystyczne i aktywistyczne hasła. Piotr z kolei widzi w Janie pięknoducha, który nie jest zdolny pojąć roli mocy w życiu. Radio dla Ciebie jako pierwsze podjęło się realizacji radiowej adaptacji jedynego, niedokończonego dramatu poety. W kontekście wojny w Ukrainie ten dramat i zawarte tam wahania młodych ludzi okazały się bardzo aktualne.