NARODOWY INSTYTUT DZIEDZICTWA

NARODOWY INSTYTUT DZIEDZICTWA
Promotor polskiego dziedzictwa w Polsce i na świecie
Nominacja za projekt mający na celu wpisanie Stoczni Gdańskiej na Listę UNESCO oraz zaangażowanie w promocję najnowszej historii Polski postaci ze świata współczesnej kultury i mediów
Misją instytucji jest tworzenie podstaw dla zrównoważonej ochrony dziedzictwa, gromadzenie i upowszechnianie wiedzy o zabytkach, wyznaczanie standardów ich ochrony i konserwacji, a także kształtowanie świadomości społecznej – tak, by zachować dziedzictwo kulturowe Polski dla przyszłych pokoleń. NID współpracuje z wieloma międzynarodowymi instytucjami, m.in. UNESCO, English Heritage czy European Heritage Heads Forum.
W 2019 roku Narodowy Instytut Dziedzictwa z inicjatywy Generalnej Konserwator Zabytków realizował projekt mający na celu doprowadzenie do wpisania Stoczni Gdańskiej – miejsca narodzin „Solidarności” i symbolu upadku Żelaznej Kurtyny w Europie – na listę UNESCO. Instytucja nie tylko przygotowała wniosek o wpis, złożony 31 stycznia 2020 roku, ale także opracowała strategię promocji, projekt planu zarządzania Stoczni Gdańskiej, wytyczne konserwatorskie dla jej terenów oraz ekspertyzę określającą dopuszczalny zakres ingerencji inwestycyjnej na terenie zespołu zabytkowego dawnej Stoczni.
W ramach działań promocyjnych powstały m.in. logo i hasło akcji „Stocznia Gdańska na listę UNESCO” czy filmy popularyzujące historię tego miejsca jako symbolu wolności i godności osobistej człowieka (m.in. „Kolebka Solidarności”, „Co skrywa Stocznia Gdańska – kolebka Solidarności?”). NID nagrał również wywiady z uczestnikami festiwalu Camerimage 2019 mówiącymi o swoim rozumieniu idei wolności i solidarności; otworzył wystawę fotografii Michała Szlagi, który od lat dokumentuje historię Stoczni Gdańskiej; oraz przeprowadził konkurs dla młodych twórców na bluzę i czapkę inspirowane historią Stoczni Gdańskiej.
W działania mające na celu popularyzację potrzeby ochrony Stoczni i jej wartości zaangażowało się wiele postaci ze świata współczesnej kultury i mediów, m.in. instagramerzy (22 influencerów z kategorii moda, lifestyle, parenting) oraz youtuberzy – Radek Kotarski i kanał „Historia bez Cenzury”.