Bartosz Chajdecki

Bartosz Chajdecki
Finalista w kategorii ,,Osoba Publiczna”
Nominacja za upowszechnianie wiedzy dotyczącej historii Polski XX wieku poprzez komponowanie muzyki do produkcji powiązanych z tą tematyką. Za skomponowanie muzyki do filmu o tematyce historycznej Prorok w reżyserii Michała Kondrata. Scenariusz filmu jest oparty na biografii kardynała Stefana Wyszyńskiego, a nowoczesna ilustracja muzyczna przyciąga do tego obrazu każde pokolenie widzów.
Bartosz Chajdecki to uznany i wielokrotnie nagradzany kompozytor muzyki do filmów fabularnych oraz seriali, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Od wielu lat angażuje się w upowszechnianie wiedzy dotyczącej historii Polski XX wieku poprzez komponowanie muzyki do produkcji powiązanych z tą tematyką Jest autorem muzyki do m.in. Czasu Honoru, Powstania Warszawskiego, Baczyńskiego, Katynia – Ostatni świadek, Mistrza czy Proroka. Czynnie angażuje się w inicjatywy społeczno-historyczne także poprzez udział w kampanii BohaterON oraz jako gość spotkań okolicznościowych z młodzieżą szkolną i kombatantami. Ma to związek z historią rodzinną Bartosza Chajdeckiego. Dziadek kompozytora był więźniem obozu koncentracyjnego Auschwitz, gdzie trafił w pierwszym transporcie w 1940 roku. Rodzinna historia wpłynęła m.in. na niezwykle osobiste podejście w tworzeniu muzyki do wojennego filmu Mistrz w reżyserii Macieja Barczewskiego, opowiadającego o Tadeuszu Pietrzykowskim, pięściarzu z KL Auschwitz.
W 2022 roku Bartosz Chajdecki skomponował muzykę do głośnego filmu o tematyce historycznej Prorok. Obraz wyreżyserowany przez Michała Kondrata oparty jest na biografii kardynała Stefana Wyszyńskiego. Ukazuje nieznane wątki z życia prymasa na tle ważnych dla Polski i Polaków wydarzeń historycznych. Muzyka w filmie spaja klamrą postacie, wydarzenia i lokalizacje. W tym przypadku Bartosz Chajdecki wraz z reżyserem zdecydowali się na zastosowanie języka muzycznego dostosowanego także do młodszego pokolenia widzów, z wykorzystaniem nieoczywistych rozwiązań kompozycyjno-instrumentalnych m.in. elektroniki i gitar połączonych z klasycznymi smyczkami. Dzięki temu powstała nowoczesna ilustracja muzyczna, integralnie wspierająca obraz, co spotkało się z pozytywnym odbiorem widzów. Muzyka do filmu Prorok pokazuje, że właściwy dobór ścieżki dźwiękowej może nie tylko wzbogacić film, ale i przyciągnąć do niego różne pokolenia odbiorców zainteresowanych historią Polski.